I Sverige har alla barn rätt till att gå i skolan. Det är där de bl.a. ska lära sig demokratiska värderingar och få verktyg för att kunna vara självständiga samhällsdeltagare.
Genom handledning och processledning av skolor i Malmö har projektet Normbrytande rättigheter tagit fram metoder för att omsätta den svenska skol- respektive diskrimineringslagen i praktik. Målet har varit att ifrågasätta likabehandlingsuppdragets underordnade ställning jämte det renodlade “kunskapsuppdraget”, och visa på sambandet mellan dessa två.
Denna bok antar ett normkritiskt perspektiv och lyfter frågan om diskriminering och förtryck från individnivå till strukturnivå. Det är egna erfarenheter från fältet som ligger till grund för konkreta tips och råd till pedagoger som vill arbeta för alla elevers lika rättigheter och möjligheter i skolan.
Boken är ett försvar för skolans likabehandlingsarbete – men också att det är möjligt att lyckas med det.
Innehåll:
Inledning Selma Gušić
Projektet Normbrytande rättigheter, Likabehandlingsuppdragets utveckling, Ett uppdrag i förändring, Från mobbningsdiskurs till normkritik, Lagkrav, Vår teoretiska utgångspunkt
Normnätet: Om de normer som skapar behov av ett aktivt likabehandlingsarbete Ana Marega
Kön, Könsidentitet och könsuttryck, Funktionshinder, Sexuell läggning, Ålder, Religion eller annan trosuppfattning, Etnicitet, Kränkande behandling, Intersektionalitet
Rasismerna: Om ungdomars identitetsformering i skolan René Leon Rosales
Etnicitet, klass och kön i skolan, Rasismer, Barn, ungdomar och ratificeringens effekter, Avslutande reflektioner
Motstånd: Om hur vi kan förstå och bemöta det motstånd som uppkommer i normkritiskt förändringsarbete Selma Gušić & Sabina Gušić,
Praktiska erfarenheter av motstånd och förändring, Psykologiska perspektiv på motstånd till förändring, Att arbeta sig igenom motståndet
Läraren: Om rösten, yrkespersonligheten och det mänskliga villkoret i lärarens arbete med likabehandling Tina Kindeberg
Paideia – idén om att fostra medborgarnas tänkande, Utbildning, Undervisning och Fostran, Lärarens yrkespersonlighet – vis, klok och vältalig, Elever söker läraren som förebild, Lärarens muntliga undervisningsansvar
Organisationen: Om att skapa strukturella förutsättningar för ett normkritiskt likabehandlingsarbete i skolan Selma Gušić
Ledarskap från politiken till eleven, Likabehandlingsarbetets strukturella förutsättningar, Granska den egna organisationen, Ansvarsfördelning
Hemmet: Om vikten av föräldrasamverkan för skolans likabehandlingsarbete Laid Bouakaz
Historisk tillbakablick; Kampen om barnet, Föräldrasamverkan i mångkulturella miljöer, Föräldrarnas syn på arbetet kring likabehandlingsfrågor, Konklusion
Skolaktivism: Om att skapa förutsättningar för elevers rättighetsutövande Ana Marega
Varför skolaktivism?, Rättighetsstärkande, Skolaktivisten
Likabehandlingsplanen: Om vad den ska innehålla och hur ni kommer dit Ana Marega
Vad och varför likabehandlingsplanen?, Innehållet, Arbetsgången, Reflektioner